Hva er oljemaling?
Oljemaling er et allsidig og tidløst medium som gir kunstnere unik fleksibilitet. Å forstå ingrediensene og sammenhengen mellom pris og kvalitet kan hjelpe deg med å velge maling som passer dine behov.
Ingredienser og egenskaper
Oljemaling er kort fortalt fargepigment blandet inn i olje og fyllstoff. Linolje er den vanligste oljen brukt i oljemaling, men det lages også oljemaling av saflorolje som er klarere og tørker saktere og av andre typer vegetabilske oljer som gir forskjellige egenskaper. Selv om hovedkomponentene er pigment for farge og linolje for binder så tilsetter også produsenter ofte tilsetninger for å påvirke konsistens og pris (mer om dette siden). Mengden linolje per pigment og andel fyllstoff påvirker både malingens konsistens og fargekraft. Høypigmentert maling uten fyllstoffer og med en lav og tilpasset mengde linolje av god kvalitet er å fortrekke for å ha mest fleksibilitet ved bruk av malemedium ved uttynning og det gir også mer farge for pengene.
Oljemaling sammenlignet med akryl
Mange velger akrylmaling fremfor oljemaling når de skal starte sin malekarriere av frykt for ett atelier med en sterk eim av linolje og terpentin med tanken på oljemaling, men moderne oljemaling kan være ganske annerledes. Ren oljemaling er i seg selv tilnærmet luktfri, det er tilsetningsstoffer og bruk av terpentin som malemedium som er skyld i denne oppfatningen. Det finnes nå flere varianter av moderne luktfrie malemedium som er ett fullgodt alternativ til klassisk terpentin. Tørketid er ofte en faktor og siden akrylmaling tørker fortere enn oljemaling så fristes mange til å velge dette da det fremstår enklere og mer lettvint. En ofte oversett ulempe ved den raske tørketiden er også mindre fleksibilitet og mulighet til å endre og justere på maleriet underveis i prosessen. Slik er faktisk oljemaling mer tilgivende og det er vesentlig enklere og rette opp i feil underveis - noe som er nyttig for en nybegynner. Tørketiden kan også påvirkes i større omfang enn akrylmaling ved bruk av malemedium med kobolt sikkativ eller andre lignende malemedium for justering av tørketid.
Pris og kvalitet
De fleste malinger i kunstnerkvalitet prises i prisserier etter kvalitet og pris på pigmentene brukt for å oppnå fargen. Jo høyere prisserie, desto dyrere pigment er det i fargen. Man kan enkelt skille mellom budsjett, student og kunstnerkvalitet med å se hva slags prisserier maligen har. De billigste har kanskje ikke oppgitt i prisserier i det hele tatt, mens student kvalitet oftes går opp til serie 3 og profesjonell kunstnerkvalitet som old holland går opp til serie 6(F) og michael harding helt opp til 7. Pris og kvalitet henger tett sammen, men det er ikke bare lysekthet og fargekvalitet som stiger med maling av høy kvalitet. Maling i kunstnerkvalitet er også vesentlig drøyere i bruk på grunn av sin høye pigmentering og en liten tube med kostbar oljemaling kan ofte strekke lengre enn en stor billig variant. Dette på grunn av mengden linolje i malingen og det som nevnt innledningsvis, nemlig fyllstoff. Produsenter tilsetter fyllstoff for å ene og alene spe ut malingen slik at de forbruker mindre dyrbart pigment per produsert tube som resulterer i at du som maler ganske enkelt må bruke mer maling for å oppnå samme effekt - og vipps så er pengene du sparte på budsjett malingen brukt opp på overforbruk av oljemaling. Vær oppmerksom på forskjellen på f.eks cadmium yellow og cadmium yellow hue, det er blitt vanlig praksis at malinger i budsjett og student kvalitet bruker billigere pigment med andre egenskaper som alternativer til kjente og dyrebare pigmenter og kun indikerer at det er en imitasjon ved å påføre hue på slutten av fargenavnet. Ekte cadmium yellow har en voldsom fargekraft og opasistet som ingen HUE variant klarer å leve opp til. Selv om hue farger i mange situasjoner er godt nok bør man være klare over forskjellene og passe på at man sammenligner epler og epler.
Hva trenger jeg av utstyr til oljemaling?
Oljemaling krever ikke noe utover det andre malingstyper gjør dersom man bruker ren kvalitetsmaling uten tilsetningsstoffer og løsemiddelfrie alternativer til malemedium. Som med all annen maling husk å bruke hansker når du håndterer giftige pigmenter.
Oljemaling
Skal du male med olje må du selvfølgelig kjøpe oljemaling. Det kan være fristende å velge farger kun etter utseende, men man bør være oppmerksom på at de kan ha forskjellige egenskaper når det kommer til fargekraft, opasistet og lysekthet. Det anbefales å starte med ett MH intro sett, det er sammensatt slik at man kan blandes seg frem til ett stort antall farger ved å kombinere fargene og de dekker de fleste motiv. Spe på med med enkelttuber ettersom behovet melder seg.
Pensler og palettkniv
Det finnes ett enormt utvalg av pensler på markedet i alle slags fasonger og hårtyper og det er lett å gå seg vill, pensler til oljemaling er i stor grad en smakssak. Pensler med syntetisk hår er ofte billigere og gode veganske alternativ til kostbare dyrehårspensler. Før du finner din stilart og preferanse anbefaler vi å starte med ett penselsett sammen med litt forskjellige varianter så du kan prøve deg frem.
Palett
Palett er overflaten du legger malingen på når du blander farger. Den klassiske paletten er en oval trepalett med hull slik at man kan holde den i hånden når man maler. En annen populær variant er glasspalett, gjerne med nøytral grå bakside. New Wave posh palett av herdet glass er enklere å holde ren og den grå baksiden gir en nøytral farge å bedømme fargeblandingen på slik at det blir korrekt. Husk at de fleste trepaletter må impregneres med linolje før bruk slik at de ikke trekker til seg oljemalingen ved bruk.
Lerret
Lerret er den mest populære overflaten til oljemaling og finnes i både bomull og lin i tillegg til noen hybrid varianter av disse innblandet med polyester. Bomull er mindre aldringsbestandig enn lerret av lin men er til gjengjeld vesentlig billigere og er med det ett godt sted å starte for nybegynneren. Det er viktig å huske på at pigmentene i maling har korroderende effekt på lerretsduken og det anbefales å prime lerretet med MH primer før bruk for å sikre en trygg overflate for malingen, dette er spesielt viktig ved bruk av budsjett varianter for å hindre at oljemalingen trenger gjennom og på baksiden av lerretet. Den kommer i flere farger og kan også brukes som en undermaling også kalt imprimatura.
Staffeli
Selv om man kan male med lerret liggende rett bordet så vil vi på det sterkeste anbefale å gå til innkjøp av ett staffeli for å få en god arbeidsposisjon og sikre at lerret står i ro når du maler på det. Vi har både små bordstaffeli og gulvstående atelierstaffeli - alt etter behov.
Malemedium
De fleste tynner ut oljemalingen sin for å justere oljemengde, forkorte tørketiden eller skape forskjellige effekter. Det er ikke ett must og man kan fint bruke oljemaling rett fra tuben, men vi anbefaler å ha ett løsemiddelfritt linoljebasert malemedium som MH miracle medium MM1 for å tynne ut og MH miracle medium MM2 for å korte ned tørketiden. Det gir vesentlig mer fleksibilitet i valg av teknikk og oljemalingen blir drøyere i bruk.
Penselsåpe
Maler man titt og ofte er det ikke nødvendig å vaske pensler i det hele tatt faktisk, det er tilstrekkelig å tørke av penselen og dyppe den for impregnering i en sakttørkende olje som MH saflorolje eller valnøttolje. Når den skal taes i bruk igjen så er det tilstrekkelig å tørke lett av oljen og fukte den på nytt i linolje og penselen er klar til bruk igjen. Noen ganger er det allikevel behov av praktiske årsaker å rense penslene, det kan enkelt gjøres med en davinci penselsåpe. Den løsner oljemaling av pensel og er skånsom mot penselhårene og og har en sitrus lignende lukt.
Typiske oljemalingsteknikker
Det er viktig å huske på at selv om man ofte sier at oljemaling "tørker" så er det egentlig en herdeprosess, det betyr at det er viktig å holde seg til prinsippet "fat over lean" for å sikre en god malingsfilm som ikke sprekker opp.
Alla prima
På norsk vått-i-vått teknikk, her males hele maleriet i en omgang før noe rekker å tørke/stivne og i en sammenhengende økt. Det er en utbredt teknikk mye brukt til portretter og plen-air (maling ute i landskap) da det oftest er begrenset med tid og det gir myke og fine blandede fargeoverganger.
Lag på lag
Klassisk variant der motivet bygges opp lagvis, med tørketid mellom hvert lag. Her er det viktig å huske på "fat over lean" prinsippet som nevnt ovenfor. Teknikken gir mulighet til å bygge opp svært detaljerte verk som kan jobbes på over en lengre periode.
Impasto
Denne teknikken bruker fortykket maling ofte påført med palettkniv for å skape struktur og 3d effekter i overflaten som gir flotte effekter i lys og skygge. Man kan benytte klassisk MH oleo impasto eller MH beeswax paste MM4 for å tykne malingen.
Lasering
Ved lasering så benyttes en maling med lav opasitet (gjennomsiktig maling) uttynnet i feks MH miracle medium mm2 i tynne lag over ferdigtørkede malingslag for å skape glød uten direkte fargeblanding.
Fernissering
Ikke en oljemalingsteknikk direkte, men et viktig avsluttende steg på ett ferdig oljemaleri. Ferniss påføres i tynne jevne lag over maleriet etter det er fullstendig herdet etter 6 måneder (lengre for impasto). Dette gir en gjennomsiktig beskyttende barriere som forlenger levetiden til maleriet. MH Dammar varnish gir en blank og flott finish, ønsker du en matt overflate er MH Matt varnish perfekt.